High tea'en - Reisverslag uit Livingstone, Zambia van Anouschka Joling - WaarBenJij.nu High tea'en - Reisverslag uit Livingstone, Zambia van Anouschka Joling - WaarBenJij.nu

High tea'en

Door: Anouschka Joling

Blijf op de hoogte en volg Anouschka

10 Februari 2014 | Zambia, Livingstone

7 feb.
Vandaag ben ik begonnen bij de injectiekamer. Hier komen de patienten 's ochtends heen om de voorgeschreven injecties te halen. Sommige komen elke dag terug om meerdere injecties te halen. Ze hebben dan een blaadje met daarop het medicijn, het aantal miligram wat ze moeten krijgen en oplopende nummers wat aangeeft hoevaak ze al gehad hebben en hoe vaak ze nog moeten krijgen. Vaak is het antibioticum, waar wij opgenomen voor zouden worden om hert via het infuus te krijgen krijgen zij 1 keer per dag een injectie.
Een aantal veelgebruikte medicijnen worden al klaar gemaakt, zoals penicilline. De mensen komen dan 1 voor 1 een ruimte zonder deur binnen geven hun kaartje af. Dan maak je het juiste medicijn en zij doen hun broek omlaag spuit erin en volgende. Daarna ging ik helpen bij de under 5's clinic die elke vrijdag ochtend is. Hier worden dan alle kleine kinderen gewogen en krijgen ze eventueel hun vaccinaties.
Daarna ben ik weer gaan helpen bij de vitale functies omdat het daar erg druk was. Op een gegeef moment moest de andere verpleegkundige weg en was ik in mijn eentje bij 2 mensen tegelijk alle dingen aan het afnemen. Na de lunch was het zo rustig dat ik eerder weg kon.
's avonds weer Nshima (uitspraak: shima) gegeten, het gaat steeds beter. Daarna nog uitgeweest met de andere vrijwilligers, was erg gezellig en fijn om weer even Nederlands te kunnen praten.
8 feb.
Vandaag was wasdag. Daarna naar sunbird gefietst, daar even lekker kunnen skypen met mijn ouders wat erg fijn was. Daarna mee geweest naar het vliegveld om Linda op te halen, was erg leuk om haar weer te zien.
's middags zijn we met de vrijwilligers naar Jollyboys geweest, een backpackers lodge met zwembad. Daar even lekker kunnen zwemmen. 's avonds uit geweest met zijn alle, waar ik iets teveel gedronken heb.
9 feb.
Vandaag was ik niet zo lekker. Eerst weer naar sunbird gefietst, voelde me daarna wel iets beter alleen nog erg moe.
Begin van de middag weer terug naar mijn hostfamily, daar nog even geslapen voordat ik werd opgehaald door de andere vrijwilligers om naar een luxe hotel met uitzicht op de victoria falls te gaan. Daar hebben we een high tea gedaan, wat erg lekker en gezellig was. Ondanks dat ik geen thee lust en ik nog een beetje misselijk was. Na de high tea ben ik weer terug gegaan en heb ik verder helemaal niks gedaan.
10 feb.
Ik werd vannochtend wakker en was helemaal niet lekker. Heel erg moe en nog een klein beetje misselijk. Mijn werk afgebeld en verder gaan slapen. Richting de middag voelde ik me al wat beter, denk dat ik gewoon oververmoeid was en misschien wat koorts heb gehad.
Toen wat proberen te eten en dat ging goed. Gezellig samen gelunched met 1 van de andere vrijwilligers, Esther, en het is hier soms echt heel goedkoop. Want we hebben samen gelunched voor 40 kwacha en dat is nog geen 6 euro.
Verder ga ik vandaag denk ik niet zoveel meer doen.
Morgen weer werken en dan komt ook Linda naar de kliniek, heb daar veel zin in. Eindelijk iemand anders uit Nederland waar ik tijdens mijn lunch lekker mee kan praten.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anouschka

Ik ga 1 februari voor 2 maanden naar Afrika om daar vrijwilligerswerk te doen in Zambia en Zimbabwe. In deze blog hou ik bij wat ik allemaal mee maak.

Actief sinds 25 Jan. 2014
Verslag gelezen: 294
Totaal aantal bezoekers 9150

Voorgaande reizen:

01 Februari 2014 - 31 Maart 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: