Eerste dagen - Reisverslag uit Livingstone, Zambia van Anouschka Joling - WaarBenJij.nu Eerste dagen - Reisverslag uit Livingstone, Zambia van Anouschka Joling - WaarBenJij.nu

Eerste dagen

Blijf op de hoogte en volg Anouschka

06 Februari 2014 | Zambia, Livingstone

3 feb
Eerst een korte uitleg gehad van Kennedy over wat ik heb beste wel en niet kan doen in Livingstone. Zoals dat er een stukje is met allemaal souffenier winkels waar je veilig kan winkelen want deze mensen hebben allemaal een training gehad en hoe om te gaan met touristen en daar houden zij zich ook aan.
Daarna richting de stad voor een rondleiding. Eerst hebben we mijn spullen afgezet bij mijn gastgezin en toen mijn Afrikaanse Mama ontmoed. Een hele aardige oud- verpleegkundige die duidelijk al veel meegemaakt heeft.
Daarna door de stad gereden en veel gezien, ik weet zeker dat ik het meeste niet meer weet te vinden. Toen een paar dingen geregeld zoals een zambiaanse simkaart, omdat het anders wel heel duur wordt als ik een keer moet bellen naar Rabecca of Kennedy. Als laatste nog langs Ghandi Clinic om daar papieren voor mij af te leveren. Daarna werd ik naar mijn gastgezin gebracht waar k kennis maakte met de rest van het gezin waaronder mijn "zusjes" Walu en Koko. 2 van de kleinkinderen van Mama van 9.
Ik heb nog een beetje gespeeld en toen optijd naar bed. 's middags is er vaak geen stromend water dus staat er een grote ton in de keuken waar ze 'sochtends water in doen zodat je je handen kan wassen en naar de toilet kan gaan.
4 feb.
Vandaag werd ik gehaald door Kennedy en naar de Ghandi Clinic gebracht om mijn de weg te laten zien. Eerst kreeg ik heel snel een rondleiding waarvan ik het meeste daarna niet meer kon herinneren. We liepen gewoon overal naar binnen ook al waren ze met een patient bezig. Na de rondleiding werd ik naar de regerstry gebracht. Ik ga alle onderdelen van de kliniek af zodat ik alles kan zien en meemaken. Ik ben daar de hele dag bezig geweest met het opzoeken en opbergen van statussen. Daar worden ook alle patienten die binnenkomen geregistreerd en zonodig voorzien van een status. Ik probeerde tussendoor een beetje te lezen van wat er in de staussen geschreven was maar werd er niet veel wijzer van. 's middags werd ik opgehaald en nog even naar sinbird gebracht omdat ik iets moest regelen, daar nog even gezellig met de andere vrijwilligers kunnen kletsen en daarna op de fiets weer naar mijn gastgezin. Daarna lekker gegeten, nog niet echt Afrikaans, en Nederlandse/Belgische tv gekeken. 's avonds heb ik het gezin verteld over Nederland door middel van de kaart die ik mee had genomen.
5 feb.
Voor het eerst naar mijn werk gefietst en in 1 keer goed. Weer de hele dag bij Regerstry maar nu al wat meer gedaan met het registreren van de patienten. Tijdens het fietsen kom ik langs een school en ik hoor dan de hele tijd Mozungu, wat wit persoon betekend, het is aandig bedoeld en je moet dan gewoon glimlachen en zwaaien. 's middags was er voor het eerst echt actie, er werden kort na elkaar 2 bewusteloze vrouwen binnen gebracht. 's avonds nshima (weet niet of ik het goed schrijf) gegeten was erg lekker en met de groente erbij leek het net op boerenkool.
6 feb
Vandaag naar Vitals gegaan. Bij de patienten worden eerst alle vitale functies gemeten in de eetste wachtruimte voor ze doorgaan naar de verpleegkundige of arts. Daar de hele dag bloeddruk, temperatuur en gewicht gemeten. Was opzich wel leuk omdat ik dit al kon en het bloeddruk meten gebeurt met de hand en zonder stetoscoop.
Ik begin een deel van de medewerkers al een beetje kennen en met hun te praten.
Morgen ga ik naar de injectie ruimte.

  • 06 Februari 2014 - 17:44

    Nicole Van Der Land:

    Goed om te horen dat alles goed met je gaat.
    Ps mudugavu betekent zwart persoon. (Tenminste...in Uganda) kan je eens wat terug roepen :P

  • 07 Februari 2014 - 06:17

    Elisabeth:

    Wat een goed idee van ze om je alle afdelingen te laten doorlopen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anouschka

Ik ga 1 februari voor 2 maanden naar Afrika om daar vrijwilligerswerk te doen in Zambia en Zimbabwe. In deze blog hou ik bij wat ik allemaal mee maak.

Actief sinds 25 Jan. 2014
Verslag gelezen: 293
Totaal aantal bezoekers 9151

Voorgaande reizen:

01 Februari 2014 - 31 Maart 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: