Bueno - Reisverslag uit Livingstone, Zambia van Anouschka Joling - WaarBenJij.nu Bueno - Reisverslag uit Livingstone, Zambia van Anouschka Joling - WaarBenJij.nu

Bueno

Blijf op de hoogte en volg Anouschka

23 Februari 2014 | Zambia, Livingstone

19 feb.
Vandaag met enige vertraging aangekomen bij de Ghandi clinic, was gevallen met de fiets doordat de ketting blokkerde. Het is dan wel leuk om te zien dat iedereen gelijk vraagt hoe het met je gaat omdat je laat bent. Ze vragen dan allemaal Muli Bwanji? wat hoe gaat het betekend. En dan antwoord je met Bueno.
De dag ervoor had de verpleegkundige van de family planning uitgelegd dat ze 's ochtends long term planning deden en 's middags short term. Dus ik had toen al gevraagd of zij de volgende ochtend er zou zijn zodat ik mee kon kijken en zij had gezegt dat ze er zou zijn.
Een tijdje gewacht en geholpen bij regerstry maar er kwam niemand en toen maar overal en nergens geholpen. Aan het einde van de ochtend nog hechtingen bij iemand verwijdert met een scheermesje. Na de lunch nog naar de Mukuni markt geweest waar ik wat dingetjes voor pap en mam heb gekocht en een Nyami Nyami voor mezelf. Vandaag kreeg ik ook te horen dat ik vanaf morgen naar de Maramba clinic mag die een stuk dichterbij het guesthouse ligt. 's avonds nog even naar Jollyboys geweest voor een drankje.
20 feb.
Vandaag begonnen bij de Maramba clinic. Normaal zouden we met z'n 3e erheen gaan, Linda, Esther en ik, maar Linda was ziek dus waren Esther en ik met z'n 2e.
Eerst kreeg ik van Esther een korte rondleiding en daarna werden we verdeeld en ging ik naar de labouw ward. Er lagen 3 vrouwen waarvan er 1 al bevallen was. Rond 09:30 werd het eerste kindje geboren, een jongetje. Begin van de middag werd het 2e kindje geboren en dat was echt geweldig want ik mocht daarbij helpen. Ik had de navelstreng afgeklemt en daarna het kindje gewogen en ingepakt. Ook dit was een jongetje, op facebook heb ik een foto gezet. 's middags nog even lekker naar het zwembad geweest bij Jollyboys.
21 feb.
Vandaag zouden we op outreach gaan, dan ga je naar een klein dorpje in de buurt om daar de kinderen te wegen en vaccineren. Maar nadat we alles al hadden gepakt en ruim 2 uur hadden gewacht ging het toch niet door. Toen even gekeken waar we konden helpen maar het was overal zo rustig. Uiteindelijk maar geholpen bij de apotheek.
's middags naar de Maramba markt die ernaast ligt en daar Jen dr cadeautje gekocht. 's avonds ben ik samen met Koen, Esther en Linda eerst naar Livingstone backpackers geweest en daarna door naar Fezbar. Daar voor het eerst Beer Pong gespeeld waar ik echt heel slecht in ben, nu hielp het dan ook niet dat we het aan het einde van de avond deden en dat ik al wat drankjes op had.
Rond 5:00 waren we weer terug bij het guesthouse en na een gebakken eitje a la Koen snel naar bed.
22 feb.
vandaag een rustige dag gehad. Lekker aan het zwembad gelegen nog een beetje geslapen. 's middags wilde we nog cultureel gaan doen door naar het museum van Livingstone te gaan maar die bleek net voordat wij kwamen dicht te zijn gegaan.
's avonds weer even uit maar het niet te laat gemaakt want we waren erg moe.

Vandaag een rustig ochtendje, wachten op de nieuwe vrijwilligster. Daarna gaan we ergens luxe lunchen en daarna weer naar de falls.

Waarschijnlijk schrijf ik nog 1 blog vanuit Livingstone en dan volgende week zondag ga ik richting Chipangali.

Doei tot de volgende keer

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anouschka

Ik ga 1 februari voor 2 maanden naar Afrika om daar vrijwilligerswerk te doen in Zambia en Zimbabwe. In deze blog hou ik bij wat ik allemaal mee maak.

Actief sinds 25 Jan. 2014
Verslag gelezen: 316
Totaal aantal bezoekers 9138

Voorgaande reizen:

01 Februari 2014 - 31 Maart 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: