wereldwonderen - Reisverslag uit Livingstone, Zambia van Anouschka Joling - WaarBenJij.nu wereldwonderen - Reisverslag uit Livingstone, Zambia van Anouschka Joling - WaarBenJij.nu

wereldwonderen

Blijf op de hoogte en volg Anouschka

18 Februari 2014 | Zambia, Livingstone

11 feb.
Vandaag weer naar mijn werk voelde me echt een stuk beter. Werd ingedeeld op de labour ward, waar ik echt heel veel zin in had.
In de ochtend was het heel erg rustig omdat er al een patient lag maar de weeen werden maar niet sterk genoeg om te bevallen, en aan het eind van de ochtend kwam er nog een patient. Na de lunch kwam er wat meer schot in de zaak en de 2e opgenomen patient kreeg erg sterke weeen. De verpleegkundige ging nog even naar de wc en toen zei net weg was wenkte die mw dat ze persweeen had. Ik proberen die verpleegkundige weer te zoeken maar natuurlijk was er niemand in de buurt, net toen ik terug wilde gaan kwam ze aanlopen. Toen we in de kamer kwamen was het hoofdje er al uit en voordat we er echt bij waren was het kind al geboren. Wat er daarna allemaal gebeurde zal ik jullie besparen maar laten we zeggen dat ik nooit hier in Zambia wil bevallen.
De 1e patient had nogsteeds niet gebaard toen ik weg ging.
12 feb.
Vandaag gingen we de Rhino walk doen, dus niet naar het werk.
Ik dacht eerst dat we 's ochtends zouden gaan maar later bleek dat we de middag wandeling gingen doen. Dus een ochtendje lekker vrij, met Esther samen ontbeten in de stad en daarna nog even over de souvenier markt. We werden bij de sunbird opgehaald met een open jeep wat met de temperaturen hier wel erg lekker was.
Eerst nog andere mensen opgehaald en daarna opweg naar het park, daar een klein stukje het park ingereden waarna we te voet verder zijn gegaan. Het was heel leuk en interessant want naar de dieren die we zagen kregen we ook uitleg over hoe je kon zien welke dieren daar waren geweest.
Na een stuk gelopen te hebben kwamen we er dan een tegen, een breedlip neushoorn. We konden tot best dichtbij komen wat echt super gaaf was. Het was het dominante mannetje van het park wat ook daar geboren was. Verder hebben we nog antilopen, zebra's, wildebeast en op het laatst zelfs nog neilpaarden.
13 feb
Vandaag bij het lab gewerkt, het was erg interessant om te zien hoe ze die verschillende testen deden. Ze snapte niet dat ik zo weinig van HIV af wist en geloofde niet dat dat kwam doordat wij maar 0,2% HIV besmettingen hebben in Nederland. 's middags nog even met Linda naar de Maramba markt geweest en 3 doeken gekocht.
14 feb.
In de ochtend geholpen bij de under 5's clinic waar ik de baby's gewogen heb. 's middags even lekker een ijsje gegeten samen met Esther en daarna even naar het huis om vervolgens naar de sunbird te gaan waar we werden opgehaald om naar de sunset cruise te gaan. Het was echt heel gezellig en ook erg mooi, eten midden op het water met de ondergaande zon.
15 feb.
Vanmiddag naar de Victoria falls geweest met de kinderen van een weeshuis hier. Die watervallen zijn echt zo mooi en zo krachtig, ik snap waarom het 1 van de 7 wereldwonderen is. Je houd het daarna niet droog, dit komt doordat een heel deel van het water door de kracht weer omhoog geduwd word waardoor je een soort regen krijgt. 's avonds thuis gegeten en met het gezin samen geweest omdat ik de dag erna naar de sunbird ging verhuizen.
16 feb.
Vandaag verhuist naar de Sunbird omdat ik het contact met de andere vrijwilligers toch teveel miste en het is best een eind fietsen dus ging ik er ook niet zovaak heen.
's avonds met de vrijwilligers uit eten geweest en heb ik rups gegeten, het was niet eens zo vies meer een klein beetje aangebrand.
Ik slaap nu bij Linda op de kamer zodat ik wel echt in het huis zit en niet in 1 van de huisjes in de tuin.
17 feb.
Vandaag weer gevaccineerd bij de under 5's clinic, wat soms nog knap lastig is met die kinder die zo spartelen.
Daarna nog met de ambulance 2 patienten naar een van de twee ziekenhuizen hier in de buurt gebracht.
's middags is er vaak weinig te doen dus had ik een middagje vrij en die heb ik goed besteed door aan het zwembad te gaan liggen:P.
's avonds nog naar de film geweest, American Hustle, maar snapte er helemaal niks van.
18 feb.
Vandaag wel een hele dag gewerkt eerst bij de apotheek en 's middags bij family planning wat ik er interessant vond. Ze gingen uitleg geven over de verschillende voorbehoedsmiddelen.
Daarna nog met Linda naar een kledingmaakster geweest die van de 3 doeken korte broeken voor mij gaat maken.

Nou het was weer een lang verhaal maar ik hou nu op, ga nog even van de laatste warme zonnestralen genieten in mn korte vroek en topje.

Tot de volgende keer.

  • 18 Februari 2014 - 18:03

    Elisabeth:

    Wat een super ervaringen weer.

  • 18 Februari 2014 - 18:07

    Julia:

    Klinkt echt zo leuk allemaal!
    Dat ze het gek vinden dat jij niet zoveel van HIV af weet, doet me denken aan degene bij wie ik werkte in Ghana in het lab. Die vond het vreemd dat ik niet zoveel van malaria wist en kon bijna niet geloven dat dat in Nederland niet voorkomt en dat wij dus ook niet onder een klamboe slapen!
    Geniet er nog lekker van!

  • 18 Februari 2014 - 18:58

    Lucia:

    Topper indrukwekkend, ik heb diep respect voor je.
    Werk ze en vooral geniet.
    Lucia

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anouschka

Ik ga 1 februari voor 2 maanden naar Afrika om daar vrijwilligerswerk te doen in Zambia en Zimbabwe. In deze blog hou ik bij wat ik allemaal mee maak.

Actief sinds 25 Jan. 2014
Verslag gelezen: 317
Totaal aantal bezoekers 9133

Voorgaande reizen:

01 Februari 2014 - 31 Maart 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: